زورق: باکو در چند روز

باکو در دو روز

روز اول راهی شهر قدیم باکو یا همان ایچری شهر شوید. توی خیابان‌های باریک و کوچه‌های سنگفرش قدم بزنید، خانه‌های تاریخی و دیوارهای سنگی زیبا را تماشا کنید و صبحانه را هم در یکی از غذاخوری‌های محلی نوش جان کنید. بعد از صبحانه قصر شیروان شاه را ببینید که در سده‌های میانه محل سلطنت شروانشاهان بر آذربایجان بوده. بعد از آن سراغ برج دختر باکو بروید که مهم‌ترین بنای تاریخی باکو و نماد شهر است. از بالای این برج هشتصدساله چشم‌انداز زیبایی از باکو تماشا کنید و کلی عکس بگیرید. برای ناهار به سمت تفریحگاه ساحلی بروید. در رستوران ساحل به پاهایتان استراحت دهید و کباب آذری ترد و تازه را با منظره دریای خزر نوش جان کنید. بعد از یکی دو ساعت استراحت در هتل، عصر به بلوار باکو بروید. همراه آذری‌های مهربان قدم بزنید، گل‌ها و درخت‌های جور واجور را تماشا کنید، عکس بگیرید و بعد هم سری به مرکز خرید پارک بلوار بزنید. هم خرید کنید و گشت بزنید، هم در یکی از کافه‌ها یا رستوران‌هایش شام بخورید.

خنکی صبح بهترین وقت برای بازدید از پارک مفاخر باکو است. صبح روز دوم سراغ آرامگاه‌های مشاهیر آذربایجان در پارک مفاخر بروید، سنگ‌قبرها را بخوانید و در حال و هوای دلچسب پارک قدم بزنید. پیشنهاد ما برای ناهار رستوران شروانشاه است. البته اینجا فقط غذا نمی‌خورید. با نان و پنیر شروع می‌کنید، دلمه و سوپ سفارش می‌دهید، کباب حسابی توی رگ می‌زنید و بعد هم نوبت چای و باقلوای باکو می‌رسد. آخر سر هم قلیانی چاق می‌کنید و از فضای سنتی دلنشین رستوران لذت می‌برید. عصر به دیدن مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف بروید، از سازه مدرن و چشمگیرش عکاسی کنید و بعد هم سری به گالری‌های داخلش بزنید. حوالی غروب هرجا هستید، خودتان را به میدان فانتین برسانید، در یکی از کافه‌های روباز بنشینید و همینطور که مردم را تماشا می‌کنید، چای بنوشید و خودتان را خنکی فواره‌ها بسپارید. اگر حوصله داشتید، سری به بازار ضیا بزنید و سوغاتی سفر به باکو را همانجا تهیه کنید.


باکو در چهار روز

روز چهارم روز موزه‌گردی در باکو است. صبح را با موزه فرش آذربایجان شروع کنید. یکی دو ساعتی بین نقش‌ها و طرح‌های خیره‌کننده بچرخید و بعد از اینکه حسابی هنر فرشبافی آذری‌ها را تحسین کردید، به موزه ملی تاریخ آذربایجان بروید. دیدن گالری‌های اینجا دو ساعتی وقتتان را می‌گیرد و حسابی گرسنه می‌شوید. برای ناهار رستوران کلاسیک آواز در خیابان مسکو بهترین انتخاب است. بعد از کمی استراحت، غروب به تماشای برج‌های شعله بروید و بین کافه‌ها و مغازه‌های محوطه برج‌ها گشت بزنید. برای تماشا و خرید از برندهای موردعلاقه‌تان به مرکز خرید ۲۸ مال بروید که یکی از معروف‌ترین مرکز خریدهای باکو است.

صبح روز پنجم در خیابان‌های آتاتورک قدم بزنید و از بوتیک‌های شیک خرید کنید. خیابان تبریز هم نزدیک است؛ سری به مرکز خرید مترو پارک با نمای جالب و مدرنش بزنید. عصر به سمت بلوار باکو و ساحل برگردید و در خیابان نفتچیلار مرکز خرید جدید پورت باکو را ببینید که پر از برندهای شیک جهانی است. شام را می‌توانید در یکی از کباب‌سراهای بلوار و یا در یکی از رستوران‌های بین‌المللی مرکز خرید پورت باکو بخورید.


باکو در یک هفته

روز پنجم صبح به موزه ادبیات نظامی گنجوی نزدیک میدان فانتین بروید و نسخه خطی اسکندرنامه نظامی را از نزدیک ببیند. بعد از آن راهی دهکده قلعه در شرق باکو شوید. اینجا یک موزه روباز ۱.۵ هکتاری هست که بقایای تمدن‌های باستانی ساکن آذربایجان در آن حفاظت می‌شود و یکی دو ساعتی مشغولتان می‌کند. عصر به بازار توریست‌ها بروید و یادگاری‌های رنگی مثل کیف‌ها و شال‌های دست‌دوز و چیزهای سنتی دیگر بخرید.

صبح روز ششم با یکی از تورهای روزانه و یا با اتومبیل کرایه‌ای به قوبوستان در ۶۰ کیلومتری باکو بروید. این منطقه کوهستانی محافظت شده جزو میراث جهانی یونسکو است و آنقدر تپه و غار باستانی و سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله دارد که چند ساعتی غرق تماشا می‌شوید. بعد از کلی گردش کوهستانی و حدود ۱۲۰ کیلومتر رفت و برگشت، حسابی خسته اید و باید تا غروب در هتل استراحت کنید.
روز هفتم به شهر سوراخانی در ۳۰ کیلومتری باکو بروید و آتشکده باکو را ببینید. این بنای زیبا طی قرن‌های ۱۷ و ۱۸ ساخته شده و زرتشتی‌های آن زمان از خیلی جاها مثل اصفهان برای عبادت به اینجا می‌آمدند. حیاط بزرگ، اتاقک‌های موبدان و محراب چهارگوشه وسط بنا حال و هوای رمزآمیز جالبی دارد. عصر را می‌توانید در فروشگاه ام یو ام، قدیمی‌ترین فروشگاه شهر باکو بچرخید یا اینکه در میدان فانتین خودتان را قاطی محلی‌ها کنید و خوش بگذرانید.