زورق: رفت و آمد در باکو

برای استفاده از حمل و نقل عمومی باکو اولین کاری که باید بکنید تهیه کارت بلیت مخصوص به نام باکی کارت است. این سیستم از سال ۲۰۱۵ به راه افتاده و رفت و آمد در باکو را راحت‌تر و سریع‌تر کرده. دو جور باکی کارت وجود دارد: اولی کاغذی است و تا چهار بار می‌شود از آن استفاده کرد. یک جورهایی همان بلیت است. نوع دیگر پلاستیکی است که می‌شود مثل کارت متروی تهران مرتب شارژ کرد. در حال حاضر برای سوار شدن به مترو و اتوبوس‌های جدید قرمز می‌توانید از باکی کارت استفاده کنید.


اتوبوس در باکو

اتوبوس متداول‌ترین وسیله رفت و آمد در باکو است. بیشتر اتوبوس‌های باکو هنوز سیستم پرداخت نقدی دارند و باید بعد از پیاده شدن حساب کنید اما اتوبوس‌های جدید قرمزرنگ فقط باکی کارت را قبول می‌کنند. برای دیدن مسیر حرکت اتوبوس‌ها به این سایت بروید، روی کلمه اتوبوس‌ها کلیک و مسیر را انتخاب کنید. البته مسیریاب گوگل مپ هم در باکو خوب کار می‌کند و وب‌سایتی هم هست که اطلاعات به روز در مورد اتوبوس‌هایی که در راه رسیدن به هر ایستگاه هستند می‌دهد. حواستان به تغییرات احتمالی مسیرها هم باید باشد؛ بخش اطلاعات هتل می‌تواند در این مورد کمکتان کند. بعضی از ایستگاه‌های اصلی اتوبوس در باکو که احتمالا رفت و آمد در باکو حوالی آن‌ها اتفاق می‌افتد: ۲۸ می نزدیک ایستگاه قطار مرکزی باکو و ایستگاه مترویی به همین نام؛ دو ایستگاه در شمال و جنوب غرب شهر قدیم و ایستگاه ام یو ام در غرب میدان فانتین. اطلاعات دقیق شماره اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های توقف هر کدام را از هتل محل اقامتتان بگیرید.


تاکسی‌های باکو

تاکسی هم برای رفت و آمد در باکو وسیله خوب و راحتی است. بیشتر تاکسی‌هایی که گوشه خیابان‌ها منتظر ایستاده‌اند تاکسیمتر ندارند. اما تعدادی تاکسی جدید شبیه تاکسی‌های لندن در باکو هست که از سال ۲۰۱۱ شروع به کار کردند و تاکسیمتر هم دارند و خوشبختانه نرخشان برای هر کیلومتر هم مناسب است. برای بازدید از دیدنی‌های باکو خارج از محدوده شهر، به ۱۸۹ زنگ بزنید که ۲۴ ساعته است و برای مسیرهای خارج از باکو مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.


متروی باکو

مترو مدرن‌ترین وسیله حمل و نقل در باکو است که شهر قدیم را از طریق ایستگاه قطار مرکزی باکو به ایستگاه‌های حومه شهر متصل می‌کند. برای رفت و آمد در باکو ایستگاه‌های متروی کوروغلو، قره قرایف و نفتچیلار که نزدیک بلوار باکو است، بیشتر از همه به دردتان می‌خورند. برای استفاده از مترو باید یکی از دو نوع باکوکارت را داشته باشید.