زورق: غذاهای ایروان

سفر به جاهای مختلف دنیا، بدون امتحان کردن غذاهای آن منطقه لطف چندانی ندارد؛ سفر به ایروان هم بدون تست غذاهای ارمنستان، سفر کاملی نیست. غذاهای ایروان معمولا به پر گوشت بودن معروف‌اند؛ جالب است که بدانید، این غذاهای پر گوشت و پر کالری، قدمتشان به سال‌های خیلی پیش بر می‌گردد و حتی ردش را در داستان‌های تاریخی هم پیدا می‌کنید. از آنجایی که مردم ارمنستان از گذشته‌های خیلی دور، دامداری و پرورش حیوان انجام می‌دادند، برای طبخ غذاهایشان هم زیاد از گوشت استفاده می‌کنند. یکی دیگر از عادت‌های پخت غذا در ایروان، استفاده از تنور و طبخ غذا روی زغال است که رسمی‌ست که از گذشته‌ها بین مردم رواج داشته و هنوز هم ادامه دارد. مردم ارمنستان گاهی گوشت‌ها را آب‌پز می‌کنند، بعد سرخ می‌کنند و بعد هم داخل تنور قرار می‌دهند. شاید مراحل پخت غذا در ایروان کمی طولانی‌تر از همیشه باشد، اما طعم خوب و بی‌نظیر غذاها، همه‌چیز را جبران می‌کند.

انواع غذاهای ایروان



معمولا در گوشه و کنار ایروان می‌توانید رد غذاهای گوشتی، مثل انواع کباب، کوفته و دلمه را پیدا کنید. اما آش‌ها و سوپ‌های ایروان هم حسابی معروف‌اند. خاش و بزباش، معروف‌ترین آش‌های ارمنستان هستند که گوشت گاو و بز، از مواد اصلی آن‌ها هستند. به‌خاطر نزدیکی ایروان به دریاچه سوان، بازار غذاهای دریایی و ماهی هم در رستوران‌هایش گرم است. ایشخان، نوعی ماهی غزل‌آلا است که از دریاچه سوان صید می‌شود و در ایروان غذاهای متنوعی با آن می‌پزند.
از هر چیزی که بگذریم، از نان‌های ارمنی و خصوصا گاتا نمی‌شود گذشت؛ یکی از نان‌های معروف ارمنستان که در همه‌جای دنیا آن را می‌شناسند و طعم شیرین و متفاوتش را امتحان کرده‌اند. اما اصیل‌ترین گاتاهای دنیا را طبعا در خود ارمنستان و ایروان پیدا می‌کنید.

معروف‌ترین رستوران‌های ایروان



این روزها با به وجود آمدن دوازده رستوران ژاپنی، روسی، گرجی، ایتالیایی، لبنانی و یونانی، كیفیت غذا‌ها و رستوران‌های ایروان بالاتر رفته است. رستوران‌های خیلی زیادی هستند كه خوراوات را با گوشت بره و یا گوساله سرو می‌كنند و در تمام نقاط شهر، مغازه‌های خیابانی زیادی هستند كه كباب با نان لواش تازه می‌فروشند.

رستوران گُستو
اینجا می‌توانید انواع پیتزا و پاستا را با کیفیت خوب سفارش بدهید؛ این رستوران، تازه‌ساخت و بسیار تمیز است و قسمت مخصوص مجرد‌ها، خانوادگی و زوج‌های جوان دارد. قسمتی از آن هم مشرف به خیابان است.

رستوران لاگونید بیسترو
در این رستوران ایروان می‌توانید بهترین غذاهای سوریه‌ای-ارمنی را امتحان کنید. با اینكه دكور این رستوران بسیار ساده است، اما كیفیت غذاها خیلی بالاست و از مواد غذایی تازه استفاده می‌كنند.

رستوران كارما
این رستوران، رستورانی است که غذاهای شمال هند را سرو می‌کند. جوجه‌های تنوری بسیار خوشمزه‌ای دارد و غذاهای مخصوص گیاه‌خواران هم در آن پیدا می‌شود. دكور این رستوران بسیار زیبا است. در اینجا می‌توانید غذاهای كشورهای دیگر، مثل چین، ژاپن و تایلند را هم امتحان كنید.

شاورمای تومانیان
این فست فود، یكی از مشهورترین شاورماها را می‌پزد. قسمت خوراوات هم در كنار آن قرار گرفته است.

سیتی دینر
این رستوران، به سبك رستوران‌های دهه ١٩٥٠ آمریكا ساخته شده. منوی آن بیشتر شامل استیك‌های پنیری و همبرگر است. کارکنان رستوران هم به زبان انگلیسی صحبت می‌كنند.

پیتزا شاه
قلیان‌های خاورمیانه‌ای این رستوران، باعث شده است كه اینجا، بیشتر محیطی دمشقی داشته باشد تا ارمنی. بیشتر مشتری‌های این رستوران، تجار عرب هستند و غذاهایی كه سرو می‌كنند، سالاد، كباب و پیتزا است.

رستوران دولماما
این رستوران محیطی گرم و دوستانه دارد و در آن لیست بلندبالایی از انواع نوشیدنی‌ها و بعضی غذاهای محلی می‌بینید. به شما توصیه می‌كنیم تاس كباب گوشت بره و جوجه‌ای كه در سس گردو خوابانده شده را امتحان كنید.

رستوران فرانسه
دوست‌داران غذای فرانسوی، می‌توانند سری به این رستوران بزنند و غذاهایی پخته شده از جوجه و گوشت گوساله بسیار عالی و پیش‌غذاهایش را امتحان كنند. منو این رستوران روی یك تخته گچی نوشته شده است و خود رستوران هم دکور سفید و سیاه دارد كه به سبك رستوران‌های فرانسوی طراحی شده است.