زورق: رفت و آمد در ایروان

باوجود مترو، اتوبوس و تاکسی، رفت و آمد در ایروان کار سخت و پرهزینه‌ای نیست. ایستگاه‌های مترو و اتوبوس در هرجای شهر پیدا می‌شوند و با یک دست تکان دادن، مارشروتکاها و تاکسی‌ها هم جلوی پایتان می‌ایستند. هرچند در ایروان می‌توانید خیلی از مسیرها را پیاده بروید؛ همین که خودتان را به مرکز شهر برسانید، می‌شود پای پیاده و قدم زنان به جاهای دیدنی ایروان برسید و از خیابان‌های زیبای شهر هم لذت ببرید.

مارشروتكاهای ایروان



ایروان قطب اصلی كشور است و مارشروتكاها (مینی ون‌ها)، از همه‌جای شهر و اطراف شهر، در رفت و آمد هستند و حتی در ایستگاه مینی‌بوس و حاشیه خیابان‌ها هم می‌توانید این وسیله نقلیه را ببینید. معمولا مارشروتكا، وسیله‌ای سریع برای حمل و نقل در ایروان و بسیار كارآمد در تمام نقاط ارمنستان است که هزینه آن هم از اتوبوس كمتر است. قبل از سوار شدن به این وسایل، از راننده‌ها، یا راهنماها كمك بخواهید و مسیر خود را به آن‌ها بگویید. راننده‌ها هم مسیر درست را نشانتان می‌دهند و هم شما را در صندلی جلو می‌نشانند.
همیشه سی دقیقه قبل از حركت، در محل سوار شدن حاضر شوید تا بتوانید جای خوبی گیر بیاورید. معمولا مارشروتكاها سر موقع حركت می‌كنند، حتی گاهی ممكن است زودتر از موعد مقرر هم راه بیفتند. اگر جایی خارج از ایستگاه ماشروتکا ایستاده بودید، با یک دست تکان دادن ماشروتکاهای در حال حرکت جلوی پایتان می‌ایستند. اگر بین راه قصد پیاده شدن داشتید، می‌توانید به راننده بگویید کانِک (kangnek)، تا ماشین را نگه دارد.

مترو ایروان



مترو ایروان پوشش خوبی در سطح شهر دارد و یکی از راه‌های ارزان رفت و آمد در ایروان است. اولین قطار مترو ایروان ساعت ۶:۳۰ صبح حرکت می‌کند و تا ۱۱ شب هم ایستگاه‌ها باز هستند. مترو ایروان، سیستم مجهز و مدرنی دارد و هم از سطح زمین حرکت می‌کند و هم از زیر زمین. اگر از یک قطار جا ماندید، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه باید برای رسیدن قطار بعد صبر کنید.

اتوبوس در ایروان



معمولا اتوبوس‌های ایروان خیلی ارزان‌اند و به مدل شوروی سابق هستند و بیشتر بین روستاها و حومه شهر رفت و آمد دارند. ایستگاه اصلی اتوبوس، كیلیكیا آوتوكیان است. این ایستگاه در خیابان آدمیرال ایساكو ٦ قرار گرفته است.

ماشین و تاکسی در ایروان

در ایروان، آژانس‌های زیادی هستند كه ماشین كرایه می‌دهند. اگر بخواهید می‌توانید راننده‌ هم همراه ماشین بخواهید.
اما اگر برای رفتن به جایی قصد تاکسی گرفتن داشتید، تاکسی‌های زیادی در سطح شهر در حال حرکت هستند و همین که دست تکان بدهید، می‌ایستند. سعی کنید سوار ماشین‌هایی شوید که آرم تاکسی دارند. در غیر این صورت راننده از شما کرایه بیشتری می‌گیرد. با تاکسی‌هایی که تاکسی‌متر ندارند از قبل درباره کرایه به توافق برسید. از راننده‌هایی که تاکسی‌متر دارند هم بخواهید از اول مسیر آن را روشن کنند.