زورق: جشنواره‌ها و فستیوال‌های ابوظبی


ابوظبی شهر شاد و پرنشاطی است که در تمام طول سال اتفاقات خوشحال در آن جریان دارد. از کنسرت و رقابت‌های هنری گرفته تا نمایشگاه‌های تجاری و فرهنگی و مسابقات فوتبال. اگر شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری را دوست دارید، بد نیست قبل از چیدن برنامه سفر به ابوظبی، تقویم فستیوال‌های شهر را چک کنید.

فستیوال ابوظبی مهمترین رویداد فرهنگی این شهر و بزرگترین جشنواره هنری امارات است. بنیاد موسیقی و هنر ابوظبی این فستیوال بزرگ را برگزار می‌کند و هر سال مطرح‌ترین موزیسین‌ها، بازیگران و آرتیست‌ها را از سراسر دنیا در قلب خلیج فارس جمع می‌کند. هر شاخه‌ای از هنر که دوست داشته باشید و اهل هر سبک و ژانری که باشید، این فستیوال برایتان سورپرایزهای جذابی دارد؛ از کنسرت‌های جاز تا اپرا و از ارکستر کلاسیک تا سنتی و از هنرهای تجسمی تا تئاتر. هدف از برگزاری فستیوال ابوظبی، هم آشنا کردن دنیا با فرهنگ و هنر امارات است و هم آشنا کردن هنرمندان و مردم محلی با هنرمندان خارجی. به جز اجراها و پرفورمنس‌های فوق‌العاده، کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای متنوع هم برپا می‌شود. فستیوال ابوظبی در ماه‌های آوریل یا مه برگزار می‌شود و اطلاعات کامل در مورد زمانبندی، قیمت و رزرو بلیت‌ها و برنامه‌ها و اجراها در سایتش در دسترس است.

جشنواره فیلم ابوظبی هم رویداد هنری فوق‌العاده‌ای است که از سال ۲۰۰۷ شروع شده و هر سال در ماه اکتبر در ابوظبی برگزار می‌شود. بهترین فیلمسازان خاورمیانه و دنیا در این فستیوال با هم رقابت می‌کنند. جشنواره فیلم ابوظبی شاید چندان مطرح نباشد و اعتبار هنری‌اش به پای خیلی از جشنواره‌های اروپایی نرسد، اما در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و توجه خیلی از اهالی سینما را به خودش جلب کرده.

قلعه سنگی قصرالحسن را یادتان هست؟ یکی از دیدنی‌های تاریخی ابوظبی که حوالی‌اش یک بنیاد فرهنگی و نمایشگاه هنری بود. ابوظبی یک فستیوال فرهنگی به همین نام دارد که هر سال در فوریه و در محل قصرالحسن برگزار می‌شود و هدفش جشن گرفتن و یادآوری میراث تاریخی و فرهنگ امارات است. جشنواره قصرالحسن نوپا است و تازه از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده. طی روزهای جشنواره، کارگاه‌های آموزشی جذاب، تورهای منظم قلعه و برنامه‌های فرهنگی متنوع در قلعه برگزار می‌شود. شرکت در این جشنواره حس و حال تاریخی جالبی دارد و خیلی چیزها در مورد تاریخ امارات و کشورهای خلیجی یادتان می‌دهد.