زورق: غذاهای بوداپست

غذاهای بوداپست یا غذاهای مجارستانی به فلفل‌هایشان معروف هستند؛ البته اگر غذاهای تند دوست ندارید نگران نباشید؛ همه‌ی فلفل‌هایی که مجارستانی‌ها در غذاهایشان استفاده می‌کنند تند نیستند و معولا تندها را جدا سرو می‌کنند. در مجارستان کنار غذاها حتما سوپ می‌گذارند؛ به همین دلیل سوپ یکی از غذاهای مهم در بوداپست است. سوپ گولاش معروف‌ترین سوپ مجارستان است و با گوشت، نودل، لوبیاسبز، هویج وحشی و سیبزمینی پخته و با فلفل طعم‌دار می‌شود. غذاهایی که معمولا در کنار سوپ سرو می‌شوند چیزی شبیه بشقاب گوشت است که برای وعده‌های غذایی حرف ندارند. اما یادتان باشد که غذاهای مجارستانی غذاهای سنگینی هستند و اگر رژیم دارید، باید با احتیاط بیشتری غذاها را انتخاب و میل کنید.

گزینه‌هایتان برای نهار و شام اینها هستند:
  • یکی از معروف‌ترین بشقاب گوشت‌های مجارستانی پورکولچ است که ترکیبی از گوشت، که می‌تواند هم مرغ باشد و هم گوشت‌های مختلف، با سبزیجات و فلفل این غذای خوشمزه را درست می‌کند. نمی‌شود تا بوداپست بروید و این غذای مجارستانی را امتحان نکنید.
  • لیبامای که ترجمه‌اش جگر چرب می‌شود هم از غذاهای مجارستانی‌ست که با جگر غاز می‌پزند و طعم متفاوتی دارد. البته این غذا همان‌طور که از اسمش پیداست، چرب است و باید در خوردنش احتیاط کنید.
  • تولتوت کپوستا غذایی که بیشتر مخصوص تعطیلات است و بیشتر زمان کریسمس پخته می‌شود. این غذا برگ کلمی است که داخلش گوشت و فلفل قرمز می‌ریزند و می‌پزند. خامه ترش هم جزعی از این غذاست.
  • توروس توسا یک پاستای مخصوص مجارستانی که معمولا خمیر پاستایش خانگی‌ست. توروس توسا یک پنیر مخصوص هم دارد که طعمش را متفاوت می‌کند. شاید بد نباشد تا در بوداپست هستید یکی از آنها را امتحان کنید.
  • پیتزاهای بوداپست هم معروف هستند؛ پیتزاهایی که بیضی شکل‌اند و رویشان را با سوسیس و پنیر می‌پوشانند. امتحان کردنش را از دست ندهید.




برای دسر حتما کیک دوبای را امتحان کنید. یک کیک اسفنجی لایه‌لایه با شکلات و خامه و کارامل. این کیک آنقدر معروف است که شاید در رستوران‌های مختلف دنیا بتوانید پیدایش کنید، اما طعم واقعی‌اش را فقط در بوداپست تجربه می‌کنید. کورتوش کالچ هم یک شیرینی معروف مجارستانی‌ست که ترجمه‌اش می‌شود کیک دودکشی! یک خمیر لوله شده با شکر، گردو و دارچین که بیشتر شیرینی جشن‌ها و فستیوال‌های بوداپست است. البته چیزی که در بوداپست فراوان است، کیک و دسر مجارستانی‌ست و می‌توانید لابه‌لای بازدیدهایتان با چای و قهوه تستشان کنید و خستگی در کنید.

در سرتاسر شهر آنقدر رستوران هست که شاید انتخاب کردن بینشان سخت باشد اما رستوران روزنشتین و توکوری اتترم از رستوران‌های معروف بوداپست هستند که غذاهای مجارستانی هم دارند.